Historien om Myrabåtene startet på 1950-talet

Myra – eit begrep langs norskekysten

Kystfolket, de som vokste opp på 60-, 70- og åttitallet kjenner alle til de solide og sjødyktige Myrasjarkene. Disse sjarkene har vært produsert i en årrekke, men etter hvert ble kostnadene for store i forhold til konkurransen fra båtbyggerne Europa.
Heldigvis har båtformene blitt tatt godt vare på og vi kan nå presentere flere modeller, som kommer til å bli produsert på et norsk båtverft i Latvia.

Vi kommer til å starte produksjon av Myra 800, Myra 31 og Myra 34, med bruk av de gamle formene, men med modernisert bygging og interiør.
Med andre ord kommer det snart en Myrasjark til en havn nært deg. Mange har allerede bedt om tilbud på ny Myrjark, noen etter å ha hatt Myrasjark i flere tiår, men ønsker nå å oppgradere båt og utstyr.

Myra tradisjonssjark

Våre nye Myrasjarker blir nå produsert i Baltikum, grunnen er kraftig konkurranse på byggepris i Norge. Selv om båtene blir bygget i Baltikum så skjer det på «norsk» verft.

Modellen som er mest etterspurt er 31 og 34 foteren, begge bygget på samme lest, men 34 foteren er forlenget med 3 fot, noe som gir ca 3 m3 mer lastekapasitet i eget lasterom akter.

Myrasjarken har skrog innstøpt langs- og tversgående avstivere. Overbygg, styrhus, tak er isolert med 10 mm. Overbygg er sammenstøpt innvendig

Man får mye båt med standardutstyr, for eksempel her på 34 foteren.:

Fremdriftsanlegg:

  • Motor: Yanmar 4LV150 150 hk. Andre motorstørrelser og fabrikater leveres på forespørsel.
  • KM50A gir, utveksling 2,43.
  • 12v – 2 polet elektrisk anlegg
  • 12V / 105 a dynamo.
  • 1 1/2” spylepumpe m/magnet clutch og uttak i mesanhus.
  • Uttak for varmtvannsbereder / defroster.
  • Instrumentpanel m /indikator for dieselforbruk.
  • 40 mm rustfri aksel. Fleksibel hylse m/vannsmurt gummilager
  • Pakkboks m/fettsmurt.
  • 4 bladet propell.
  • Rorplate i nylon.
  • Hendler for gass, gir og slureventil på dekk og hendler for gass og gir i styrhus.
  • Hydraulisk styring m / 2 posisjoner

Elektrisk anlegg:

  • 2 – polet 12V anlegg Batterier start : 2 X 150 amp
  • Batterier forbruk : 2 X 150 amp
  • Batteri VHF 40 amp
  • Bryter for nødsammenkobling av batterier Kombinert bryter
    og sikringstavle i sidepanel tak
  • Alarmsentral for vannstand i maskinrom, røyk og varme i maskinrom samt røyk i styrhus er ekstra
  • Lanternekontroll
  • 4 lanterner samt 2 stk. rundtlysende røde og 1 stk rundtlysende hvit 3 stk lysarmaturer i maskinrom
  • 1 dekkslys i mast
  • Lys i styrhus og lugar, på bad og nede i teknisk rom

Beskrivelse Myra 31 og 34 sjark

  • Vinduer 5mm. Herdet glass 8 stk m/Arbeid
  • Rekkverk, mesan, 2 master, masthus, forsterkning for garnkant, alt i aluminum.
  • Dør i aluminum, reling
  • Roranlegg
  • Hydrauliks styring 1 pos.
  • Innredning
  • Vann/ dieseltanker med måler
  • Godkjent lysføring el anlegg 12V
  • Batteri fundament
  • Isolering lasteromsvegg
  • VVS utstyr med varmtvann og trykk, uten septik
  • Baurull og puller
  • Isotherm Defroster/Varmer
  • Takluke
  • Ventiler
  • Førerstol
  • Stålkjøl
  • Ballast
  • Bunnsmøring
  • Fast propell aksel
  • Montering av motor Yanmar 4LV150
  • Myra 31 fra kr 1.300.000 eks mva
  • Myra 34 fra kr 1.450.000 eks mva

Spesifikasjoner ny Myrasjark

Myra sjark 31 fot 34 fot
Lengde 9,25 m 10,05 m
Bredde 3,00 m 3,00 m
Lengde arbeidsdekk 5,50 m 6,40 m
Bredde arbeidsdekk 2,90 m 2,90 m
Dekksareal 16,00 m3 19,00 m3
Dyptgående 1,55 m 1,55 m
Ballast ca 900,00 kg ca 900,00 kg
Volum lasterom ca 8,00 m3 ca 8,00 m3
Volum lastetank akter 0,00 m3 ca 3,00 m3
Høyde lasterom ca 1,25 cm ca 1,25 cm

Litt historie om Myra

Allerede i 1956 startet Arnfinn Kulø opp med plastbåtproduksjon på låven sin, i Myra, Kristiansund. Etter litt prøving og feiling kom han frem til ett båtskrog som var godkjent for både lettbåter til sildeflåten fritidsbruk..

Stor produksjon

Kulø flyttet båtproduksjonen til et nedlagt kleppfiskanlegg. Og utover 1960-tallet økte produksjonen, og båter ble produsert i forskjellige størrelser og til forskjellige formål.

Båter fra 10 fot til 25 fotere med selvlensende dekk. Sverige importerte rundt 30 båter i måneden i slutten av 60-tallet, særlig en 21 fots snekke var populær.

Myra 20 fots snekke fra 60-tallet

Etter noen trange oppstartsår fra starten 1956, begynte det å løsne for Myra Plast fra begynnelsen av 1960-tallet. Arnfinn Kulø hadde kommet i kontakt med Kaare Ryther, en utflyttet kristiansunder som hadde etablert seg som båtselger i Gøteborg. Kulø hadde nettopp laget en snekkeversjon av den første loddbåten på 20 fot. Med Rythers gode kontaktnett ble det ordnet med deltakelse på de store båtmessene i Gøteborg, Malmø, Stockholm og København i 1963. Einar Gundersen fra Bolga hadde bosatt seg i Danmark og ble agent for Myra-båtene gjennom firmaet Norman Bådimport. Dette la grunnlaget for en større eksport av Myra-båtene til det nordiske markedet.
Tekst: Terje Holm, ksu.no

Myra 750 Combi

Dette var en tidsriktig båt med en god planløsning. Store vinduer gav god utsikt for både skipper og passasjerer. Det relativt store selvlensende dekket var ypperlig til fisking. Myra 750 Combi ble en populær modell. Det ble også laget en planende versjon, Myra 800 Combi. Også denne hadde gode sjøegenskaper.
Tekst: Terje Holm, ksu.no

Litt historie om Myra

På 1980-tallet utviklet as Myra denne populære combibåten. Skroget var konstruert av Arnfinn Kulø, og ble også brukt til en sjarkmodell. Torbjørn Hestnes, tidligere Mørebaskonstruktør, tegnet overbygget og innredningen. Med tverr hekk gav dette skroget muligheter for større motorer, men en dyp kjøl satt begrensinger for en marsjfart mer enn 10-12 knop. Skroget ble etter hvert modifisert noe for å kunne gi større fart.
Tekst: Terje Holm, ksu.no

Myra 850

I siste halvdel av 1980-tallet lanserte as Myra denne forholdsvis store turbåten. Med selvlensende akterdekk og stor cabin med utsiktsalong, var Myra 850 en båt i tiden. Den fikk god omtale i Båtmagasinet og ble godt mottatt i markedet. Dette var en halvplanende båt med fartspotensiale opp mot 15 knop og marsjfart på 10-12 knop. Det ble også laget en sjarkversjon med samme skroget. Brosjyrebildet er fra prøvekjøringen av prototypen.
Tekst: Terje Holm, ksu.no

Mast og rekker

  • Hengslet aluminiums mast med feste for bom.
  • Kabelgate for kabling i masta
  • Monterinsplate for radar, ev. lyskaster samt tverrstang i topp med feste til fire antenner.
  • Rekke bak i aluminium festet med gjennomgående 8 mm rustfrie bolter. Høyde 100cm
  • Rekke foran i polert rustfritt stål.
  • Rekke på styrhustak i polert rustfritt stål
  • Nødleider montert på hekken og i polert rustfritt stål

Sanitæranlegg

  • Toalett, elektrisk med kvern
  • Vask på toalett med blandebatteri og dusj-slange Avløp for dusj i gulv
  • Vask på kjøkkenbenk med blandebatteri
  • 30 l varmtvannsbereder for kjølvann på motor
  • 40 liter varmtvannstank til Pyro-ovnen (ekstrautstyr)
  • 200 l rustfri vanntank

Navigasjonspakke (ekstrautstyr)

  • SailorsMate proffnavigering, evt Olex,
  • Simrad plotter
  • Simrad Autopilot
  • Simrad Autopilot
  • SimradVHF med AIS etc.

Pantry

  • Rustfri oppvaskkum med blandebatteri i forniklet messing
  • Skuffeseksjon m / 4 skuffer
  • Trykkvannspumpe

Varme

Defroster drevet av motorens kjølvann med følgende uttak:

  • 1 uttak på bad
  • 1 uttak i styrhus 1 uttak i lugar
  • 3 uttak i styrhustak over front vindene

Dieselvarmer (ekstrautstyr)

  • Eberspacher D4 med følgende uttak:
  • Eller luftvarmer fra Pyroovn, be om tilbud.

Brannapparater & redningspakke (ekstrautstyr)

  • 3 stk skumapparat
  • Manuelt brannslukkingsanlegg
  • Brannslukningsanlegg i maskinrom + manuell utløser
  • Redningspakke, inkl redningsflåte og 1 stk overlevelsesdrakt, 2 stk vest og livbøye m/1 stk lys montert
  • Skipsmedisin Håndholdt VHF Radartransponder Epirb

Fortøyningsutstyr

Kraftig puller på fordekk boltet med M 16mm bolter og med innstøpt treverk samt aluminiumsplate på undersiden. Pullerter på hver side akter.

Faststøpt ballast inntil 900 kg der det kreves:
Ferdige stabilitetspapirer fra godkjent oppmålingsforetak ved kjøp av ferdig utrustet båt.

Pumper

• Auto manuell pumpe i maskinrom og styrhus m/ nivåvakt og mulighet for tvangskjøring som går på konstant strøm (virker uansett om alt av brytere er slått av).
• Elektrisk pumpe i lasterom m / bryter i styrhus
• Manuell pumpe i maskinromsnedgang som kan betjenes fra dekk.

Plassering av styreposisjon på dekk

  • Enten på bakvegg av styrhus eller på en søyle på stb side ved rekka. Kan også monteres konsoll i taket på styrbord side mot tillegg i prisen.
  • Interiør styrhus /lugar
  • Styrhus og lugar er polstret med hvit skai
  • Sofa, dashbord , dør til toalett , skaper , sengekarmer osv valgfritt  i enten ubehandlet teak eller hvit respatex m/eikelister
  • Hvite glassfiberdørker m / sklisikring. Respatex teak dørker leveres mot tillegg.
  • Reflektor/manuell utsugingsvifte Elektroluxventil

Tanker

  • Dieseltanker: 2 stk á 400 l med stengemulighet på dekk i tilfelle brann.
  • Vanntank: 1 stk 200 l

Motor

Yanmar 4LV150 150 hk